סוחרי השווקים איבדו הכנסות של 3 מיליארד דולר – נתוני Coface Bdi שמתפרסמים ב The Marker

סוחרי השווקים איבדו הכנסות של 3 מיליארד דולר – נתוני Coface Bdi שמתפרסמים ב The Marker

מבדיקה מיוחדת שנערכה בחברת המידע העסקי COFACE BDI על השפעת מגיפת הקורונה על השווקים בישראל עולה כי שיעור הפגיעה בהכנסות הענף השנת 2020 יעמוד על כ- 3 מיליארד ₪.
כלכלני החברה מציינים כי בשנת 2019 סך ההכנסות של 30 השווקים הקבועים הפועלים ברחבי הארץ נאמד בכ- 9.8 מיליארדי שקלים.

החל מחודש אפריל 2020 ישנה ירידה בפעילות השווקים בעקבות התפרצות מגיפת הקורונה והטלת הסגרים הממושכים ולכן בחברה מעריכים כי עד סוף השנה, שיעור הפגיעה במחזור השנתי הכולל של השווקים יעמוד על כ- 31% ויסתכם כאמור בכ- 3 מיליארדי שקלים. בהתאם, מוערך כי גודל השוק לשנת 2020 יסתכם בכ- 6.8 מיליארד שקלים בלבד.

על פי הערכות של חברת COFACE BDI בישראל פועלים כ- 30 שווקים קבועים, בהם פועלים כ- 4,500 דוכנים וחנויות. השווקים השונים כוללים טווח רחב של עסקים ביניהם: שיווק ירקות ופירות , בשר ודגים, ממתקים ומוצרי מזון יבשים, נותני שירותים שונים, חנויות יודאיקה, אביזרים, מתנות, מסעדות, מזון מהיר ושירותי הסעדה, ביגוד והנעלה, אלקטרוניקה, סלולר, שעונים, משחקים, כלי בית ועוד.

למעלה ממחצית השווקים בארץ ( 56.6% ) מוגדרים שווקים בינוניים הכוללים בין 100 ל – 200 דוכנים, 26.6% שווקים קטנים עד 100 דוכנים ו – 16.8% שווקים גדולים הכוללים מעל ל – 200 דוכנים.

עוד עולה מהניתוח המיוחד של COFACE BDI כי 61% מהשווקים ממוקמים באזור המרכז וירושלים, 21% בצפון ו- 18% בדרום הארץ.

בחינת ההכנסות של הדוכנים בשווקים בארץ מעלה כי טווח ההכנסות בדוכנים קטנים המהווים 63% מהעסקים בענף נע בין 450 אלף ₪ לדוכן קטנטן לכ -1.2 מיליון ₪ לדוכן קטן בשנה. בדוכנים הבינוניים המהווים כ- 23% מהעסקים בענף המחזור השנתי נע בין 2 ל- 3 מיליון ₪ ובגדולים המהווים 12% מהענף טווח ההכנסות השנתי נע בין 5 ל – 8 מיליון ₪ ואילו בגדולים מאוד המהווים 2% מהענף ההכנסה השנתית נאמדת בלמעלה מ- 20 מיליון ₪ בשנה.

תהילה ינאי מנכ"לית משותפת בחברת המידע העסקי COFACE BDI מציינת כי מרבית העסקים בענף הם עסקים קטנים עד קטנים מאד והפגיעה בהם קשה שכן במקרים רבים מדובר בעסקים משפחתיים המספקים פרנסה יחידה למשפחה או שתיים. אמנם בשבוע שעבר הוחלט על פתיחת השווקים מחדש אולם המסעדות ודוכני האוכל שהיוו מקור משיכה לשוק בשנים האחרונות לא נפתחו, והתנועה בשווקים עלולה להיות דלילה מבעבר בעיקר לאור החשש של הקונים מגל שלישי ובזמן שכבר עכשיו מדברים על סגר נוסף. מכיוון שמרבית העסקים בענף הם עסקים קטנים רובם לא הצליחו להתאים את עצמם לתקופה ולהמשיך ולפעול באמצעות מסחר אלקטרוני או הפעלת מערכי שליחים ולכן אנו צופים שחלק גדול מהעסקים יתקשה לשרוד את המשבר.


דה מרקר 6-12-20