כ-70% מבתי הקפה והמסעדות בישראל לא מחזיקים תעודת כשרות

כ-70% מבתי הקפה והמסעדות בישראל לא מחזיקים תעודת כשרות

התחזקות במגמת הטבעונות ועלייה בבחירת שפים לעבור ממסעדות לדוכני אוכל רחוב

המלחמה בין בתי הקפה והמסעדות בישראל לבין הרבנות שאחראית על הענקת תעודות כשרות נותנת את אותותיה, בשנת 2018 כ-70% מהעסקים בענף בחרו שלא להחזיק תעודת כשרות, כך עולה מסקירה שביצעה חברת המידע העסקי CofaceBdi.

הסקירה בדקה גם את היקף ההכנסות בענף המסעדנות ובתי הקפה והעריכה כי בשנת 2018 הן עמדו על כ-20 מיליארד שקלים, עלייה של כ-3% בהשוואה לשנת 2017. בענף גם נרשם בשנת 2018 גידול מזערי בפתיחת עסקים חדשים של כ-1% בשנת 2018, בהשוואה לשנה שקדמה לה.

הסקירה בחנה גם את השינוי וההתפתחות במגמות בענף. לדברי תהילה ינאי, מנכ״לית משותפת בחברת CofaceBdi: "בין ההתפתחויות שחלו בענף בשנים האחרונות, נציין את התחזקות מסעדות אוכל הרחוב אשר ממשיכות להיפתח על ידי שפים, התחזקות מגמת הטבעונות ופתיחת מסעדות מושקעות במלונות בוטיק. עוד מתברר כי בשנים האחרונות חלה מגמת גידול ברכישת אוכל מוכן, בין היתר על חשבון אכילה במסעדות ובתי קפה ואפשר לראות את ההשפעה בגידול בפתיחת מעדניות איכותיות ודוכני אוכל במרכזים המסחריים".

הסקירה בדקה גם את התפלגות בתי הקפה והמסעדות בערים לפי סוג. נתון לא מפתיע שעלה הוא כי בתל אביב בתי הקפה אחזו בנתח הכמותי הגבוה ביותר בענף שעמד על 21% ומספר הברים בעיר היה גבוה משמעותית מאשר בירושלים וחיפה. אז מה אוהבים לאכול בחיפה וירושלים? מתברר כי מסעדות הבשרים שולטות משמעותית ומחזיקות כמעט בשליש מעסקי המסעדנות באותן ערים.

ומה היחס בין מספר התושבים לבתי הקפה והמסעדות? מהסקירה מתברר כי היחס הגבוה ביותר נמצא באזור השרון, שם עבור כל 302 תושבים ניתן למצוא מסעדה או בית קפה. לעומת זאת, באזור הדרום וירושלים היחס נמוך משמעותית ועומד על בית קפה אחד או מסעדה אחת על כאלף תושבים בלבד.

 

 

הסקירה מתייחסת גם לשתי מהפכות שהתרחשו בתחום במהלך 2018: מהפכת הטיפים והתאגדות המלצרים. החל מתחילת 2019 בעקבות פסיקת בין הדין לעבודה בחודש מרץ 2018, כספי הטיפים של העובדים בענף המסעדנות יחויבו במס הכנסה. בנוסף, המעסיק יחויב לכלול את כספי הטיפים בחישוב הזכויות הסוציאליות. בעלי המסעדות ניסו להילחם בגזירה בטענה שבסופו של דבר התשלום יתגלגל לסועדים, אולם ללא הצלחה. השאלה שעולה היא כיצד ניתן לאכוף את החוק ואיך הוא ישפיע על שכר המלצרים שעלול לרדת ואולי להפוך לפחות אטרקטיבי.

התאגדות המלצרים: במהלך חודש אוגוסט 2018 קבע בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב כי הנהלת מסעדת קפה נואר פגעה בהתארגנות עובדיה כשפיטרה אותם, וחייב אותה לשלם להם פיצוי בסכום של 300 אלף שקל. התאגדות עובדי קפה נואר מעלה את החשש כי עובדים נוספים בענף צפויים להתאגד, דבר שיוביל לעלייה בהוצאות של המעסיקים.


כתבה מידיעות אחרונות, 29-7-19

 

 

Ynet

 

מעריב, 12.8

 

מעריב, 12.8

מקומנט , אוגוסט 2019

 

Local

Mynet הרצליה

ערוץ 7 , 12/8

ידיעות ירושלים, אוגוסט 2019

 

המקומון , מעריב (15/8)

 

השבוע בירושלים 14/8

הוד הכפר 16/8

גלובס, 9-2019