בדיקה מיוחדת : מצב העסקים במשבר הקורונה 09.2020 (CofaceBdi)

בדיקה מיוחדת : מצב העסקים במשבר הקורונה 09.2020 (CofaceBdi)

הסגר שהוטל על המשק והציבור הישראלי לכל תקופת החגים ברקע משבר הקורונה, צפוי להוביל לפגיעה בפעילות העסקית של חברות ועסקים בישראל – כך עולה מסקר מיוחד שביצעה חברת המידע העסקי CofaceBdi. על פי ההערכות של חברת המידע העסקי, עוד לפני הסגר וכתוצאה ישירה ממשבר הקורונה החל ממרץ 2020 נסגרו כ- 5% מהעסקים הפועלים בישראל.

 הסקר שבוצע לפני ההחלטה על סגר מלא עולה כי

71% מהעסקים צופים פגיעה בפעילותן. מתוכם, 2% מהעסקים סבורים כי הפגיעה תביא לקריסה ולסגירת העסק, 14% מהנשאלים השיבו כי צפויה פגיעה קשה אך לא כזו שתוביל לסגירת העסק, 55% מהמנהלים השיבו כי צפויה פגיעה קלה או בינונית לעסק ו-29% השיבו כי לא תהיה השפעה מהותית על הפעילות.

המנהלים נשאלו להערכתם מתי משבר הקורונה יסתיים והמשק יחזור לשגרה מלאה, 44% מהם השיבו שעד סוף 2021, 39% השיבו עד אמצע 2021, 7% העריכו שהמשבר יחלוף עד סוף השנה הנוכחית.

הסקר נערך בקרב 235 מנהלי חברות בארץ בעקבות משבר הקורונה, במסגרת סקירה חודשית שוטפת של מצב העסקים בישראל במהלך המשבר, שנועדה להציג תמונת מצב עדכנית להיקף הפגיעה, ולהערכות העסקים להמשך תפקודם.

רוב החברות והעסקים בישראל (87%) הסתגלו למציאות החדשה שהביאה הקורונה והם מתאימים את עצמם למגבלות. 12% מהחברות צמצמו פעילות בחודשים האחרונים ו-1% מהמשיבים טענו שנאלצו לסגור את החברה על רקע המצב. בסקר דומה בחודש אפריל – בשיא משבר הקורונה – 56% השיבו כי צמצמו פעילות ו-6% מהחברות נאלצו לסגור.

הגל השני של התפרצות הקורונה בישראל החל בחודש יוני וההשלכות שלו על הפעילות העסקית הורגשו ביולי-אוגוסט. 35% מהמנהלים העידו כי הפעילות נפגעה בחודשים אלה, 44% השיבו כי לא חל שינוי בפעילות ו-21% השיבו דווקא שחל גידול בפעילות, משיבים אלה הסבירו זאת בין היתר בשל השמיים הסגורים שהובילו לרכישות בארץ ולא בחו"ל, בשל התגברות ההשקעה של תושבים בבתים שלהם שבאה לידי ביטוי בגידול בענף הגינון, ובענף השיפוצים.

הממשלה הכריזה על פיצוי עסקים בישראל בהיקף 80 מיליארד שקל, אך נראה כי רק חלק קטן מזה אכן הגיע בפועל לעסקים. 15% מהמנהלים שהשתתפו בסקר השיבו כי לא קיבלו שום סיוע בפועל למרות שהגישו בקשה, 27% כן קיבלו, והנתון המעניין הוא ש-58% מהעסקים כלל לא הגישו בקשה לסיוע. חלק מהמשיבים ציינו שהתקבל סיוע סמלי בלבד וזניח ביחס להיקף פעילות העסקים שלהם. עיקר הסיוע הגיע לדבריהם מהלוואות בערבות המדינה ומענק להחזרת עובדים מחל"ת, כאשר חלק מהמשיבים ציינו שזה תרם במידה מועטה.

27% מהמנהלים השיבו כי הבנקים הישראליים הקשיחו דרישות והחמירו באופן משמעותי בתנאי המימון – וזה החריף אצלם את הקושי. הם טענו כי הבנקים לא עזרו בכלל ולא היה עם מי לדבר. 61% מהמנהלים השיבו כי לא היה שינוי משמעותי בהתנהלות הבנקים בתקופה זו ביחס לתקופה שלפני המשבר ו-12% ציינו כי הבנקים גילו הבנה והשתדלו לספק אשראי ראוי או הלוואות/ריביות בתנאים טובים.

58% מהמנהלים שהשיבו לסקר טענו כי נתקלו בקשיי גבייה מלקוחות, שיקים חוזרים או דחיית תשלומים, כאשר, מידת הפגיעה בקרב 9% מהעסקים היתה בהיקף 20%-50%, ואצל 24% מידת הפגיעה היתה בהיקף של 10% ועד 20%.

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBdi, "חברות ועסקים בישראל עדיין מתמודדים עם הקשיים מהסגר הקודם והנה אנחנו בעיצומו של סגר נוסף שצפוי אף הוא לתת מהלומה למשק ולחברות. יחד עם זאת, אנו רואים בתוצאות הסקר כי התחושות בקרב המנהלים לפני ההחלטה על סגר מלא לא הצביעו על קריסה והתמוטטות ואף אחוז לא מבוטל מהם צפה גידול בפעילות. זאת כי החברות הישראליות ביצעו כבר התאמות למציאות החדשה והפגיעה לתפיסתם כבר לא קטלנית. אולם עתה ההחלטה על סגר מלא משנה את התמונה, כי גם עסקים שכבר התאימו את פעילותם למתווה של הסגר החלקי לא יוכלו לפעול ולכן גם מנהלים שהביעו אופטימיות לפני מספר ימים יכולים למצוא עצמם במצב של קריסה".