בדיקה של Coface Bdi – אובדן הכנסות במסחר הקמעונאי

בדיקה של Coface Bdi – אובדן הכנסות במסחר הקמעונאי

בדיקה מיוחדת – אובדן הכנסות במסחר קמעונאי בשל המלחמה

הירידה בתנועת הלקוחות
על רקע פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" ולאחר התגייסות הציבור למאמצי הלחימה, אנו עדים לירידה משמעותית בהיקפי הפעילות של חנויות ועסקים רבים המתמודדים עם השלכות המצב. בהתאם להנחיות פיקוד העורף, מתחמי הקניות השונים פועלים במתכונות מצומצמות, זאת לצד ירידה חדה בתנועת הלקוחות החוששים לצאת מבתיהם.

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBDi, "עם סיום של כשבועיים של לחימה, אנו מעריכים שאובדן ההכנסות בתקופה זו במסחר הקמעונאי יסתכם בכ- 4.5 מיליארדי שקלים. בין ענפי המסחר הקמעונאי שבהם חלה פגיעה משמעותית בפעילות נציין את: אופנה והנעלה, רהיטים וכלי בית, מוצרי חשמל, ציוד משרדי ועוד. כמו כן, ענף מוצרי הבנייה לצד ענפים משלימים כגון קרמיקה וכלים סניטריים, מיזוג אוויר ועוד, שסובלים כבר תקופה מהאטה במגזר הבנייה עקב העלאות הריבית והירידה בהכנסה הפנויה, סופגים פגיעה נוספת בימים אלה עקב עצירת פרויקטים רבים ועבודות שיפוץ, בין היתר בשל מחסור בכוח אדם".

ירידה ברכישות רגשיות
למעט ביצוע רכישות מתוכננות של מוצרי יסוד וצריכה בסיסיים דוגמת מזון, תרופות, היגיינה ופארם, נראה כי יצר השופינג בקרב הציבור דוכא משמעותית לנוכח המלחמה, ובהתאם היקף הרכישות הספונטניות והרגשיות פחתו.

היוזמות החברתיות
נציין כי ישנן יוזמות חברתיות רבות ותרומות למען החיילים והתושבים שעברו לאזור המרכז הכוללות רכישות של ציוד לחיילים, דוגמת מוצרי פארם, הלבשה תחתונה, מוצרי מזון יבשים ועוד. זאת לצד מוצרי ביגוד וצעצועים למען תושבי הדרום וילדיהם.

מנגד – פריחה בתחום המזון
לעומת זאת, ובדומה לתקופת הקורונה, המכולות והסופרמרקטים חווים עלייה בפעילות על רקע החשש של הציבור מפני החרפה במצב הביטחוני. כך, משקי בית רבים הצטיידו במוצרי מזון וצריכה רבים. נציין כי נכון למועד זה, בתי הספר היסודיים פועלים רק בחלק מהערים ובמתכונת מצומצמת, כך שבדומה לתקופת הקורונה, במרבית שעות היום, בני המשפחה מצויים בביתם ובהתאם מעלים את "צריכת המזון הביתית הממוצעת" על חשבון בתי קפה, מסעדות ושירותי הסעדה.


שגרת המסחר בימי המלחמה גלובס > 

 


יתד נאמן 24-10

26-10-23