בדיקה מיוחדת של חברת המידע העסקי Coface Bdi שבוצעה עבור Mako בקרב 450 יבואנים ויצואנים ישראלים, עקב המלחמה בין רוסיה לאוקראינה

בדיקה מיוחדת של חברת המידע העסקי Coface Bdi שבוצעה עבור Mako בקרב 450 יבואנים ויצואנים ישראלים, עקב המלחמה בין רוסיה לאוקראינה

 

על רקע המלחמה המתחוללת בימים אלו בין רוסיה ואוקראינה, חברת המידע העסקיCoface Bdi ערכה בדיקה מיוחדת בקרב 450 יבואנים ויצואנים במשק הישראלי שמצאה כי שיעור ההתייקרות הממוצע בעלויות היבוא עומד על 26%, זאת כאשר רק 30 אחוזים מהמשיבים בבדיקה הם יבואנים ו/או יצואנים שעובדים באופן ישיר עם שתי המדינות ששרויות במלחמה. רובם המוחלט של אלו שמצויים בקשרים ישירים עוסקים בימים אלה באיתור מקורות אלטרנטיביים לייבוא ולייצוא.

גם בקרב אלו שאינם עוסקים בייבוא וייצוא מול שתי המדינות הנתונים אינם מעודדים: 58% מהמשיבים ציינו שצפוי שינוי לרעה בהיקף הפעילות שלהם, פגיעה בשרשרת האספקה, מחסור בסחורות וחומרי גלם והתארכות בזמני ההובלה.

כל אלו גוררים גל נוסף של התייקרויות שכבר חווינו בגלל הקורונה, בחומרי גלם כמו ברזל, פלדה, חיטה, עמילן תירס, גרעיני חמניות ועוד. יחד עם התייקרות מחירי הדלק, לישראלים אין ברירה אלא לרכוש מוצרי יסוד בסיסיים במחיר גבוה יותר, בנוסף ליוקר המחיה הנוכחי.

תהילה ינאי, מנכ״לית משותפת ב- Coface BDI: "אין ספק כי המלחמה באוקראינה פגעה ביבוא וביצוא מול מדינות אלו – בעיקר במחיר המוצרים המיובאים, וככל שהמלחמה תמשך הפגיעה תהיה קשה יותר", אומרת תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת ב-Coface BDI, קיימת אי ודאות גבוהה לגבי השפעת הסנקציות של מדינות המערב, ובמצב זה יש להניח, כי היבואנים והיצואנים שכיום סוחרים מול רוסיה, יעדיפו לחפש חלופות."

במענה לשאלה מה צפויה להיות השפעת המלחמה על היקף פעילותכם הכולל לשנת 2022, 75% מהיבואנים והיצואנים מרוסיה/אוקראינה ציינו כי תחול ירידה בהיקף פעילותם. שיעור הירידה הממוצע עומד על כ- 20%!

המשיבים נשאלו מתי להערכתם הפעילות מול רוסיה ואוקראינה תחזור לשגרה. להלן התפלגות המשיבים לשאלה בקרב יבואנים/יצואנים שאין להם קשר ישיר עם רוסיה ו/או אוקראינה:

 


 

מקו> 30 יום למלחמה: איך ישראל תושפע מהסנקציות הכלכליות