הסדר קינון – "נסטינג" – עו"ד מיכל מוזס

הסדר קינון – "נסטינג" – עו"ד מיכל מוזס

ההסדר המקובל כיום במקרה של פרידת ההורים, הוא שאחד מההורים עוזב את הדירה המשותפת (בדרך כלל זהו ההורה שאינו מחזיק בילדים) ושוכר / קונה דירה אחרת.

להסדר המקובל חסרונות רבים.

ראשית, הילדים המשותפים, לעיתים ילדים קטנים, נאלצים לנסוע הלוך ושוב בין שתי דירות.

המעברים הללו, שחלקם כרוכים בנסיעות ארוכות, יוצרים עבור הילדים תחושה קשה של חוסר יציבות, תחושה של מסגרת ביתית רעועה, תחושות שמוסיפות על המצוקה שנגרמת לכל ילד בשל הליך גירושין ופרידה של הוריו.

מעבר לפן הרגשי, ישנם להסדר זה חסרונות פרקטיים: ההורים צריכים לארגן לילדים המשותפים שני סידורים ביתיים מלאים – רהיטים, מכשירי חשמל, מיטות, ביגוד – הכל כפול.

הצורך להעמיד לרשות הילדים שני סידורים ביתיים מלאים כרוך בהרבה כסף, מה שגורם בפני עצמו למחלוקת בין ההורים מי צריך לשאת בהוצאות אלה, וגורם להתנגשויות נוספות.

אפשרות חלופית להסדר שתי הדירות היא הסדר הקינון – נסטינג. כפי שעולה משמו, המטרה של הסדר הנסטינג היא לשמר את הבית המשותף כמקום בטוח ויציב לילדים המשותפים גם בסיטואציה של פרידה.

בהסדר נסטינג, הבית המשותף נותר ביתם של הילדים, וההורים המתגרשים לוקחים על עצמם את השהות עם הילדים בבית המשותף, לסירוגין: כשאחד ההורים מצוי עם הילדים בבית, בהתאם להסדרי המשמורת בין ההורים, ההורה האחר אינו מצוי בבית.

המשמעות העיקרית של הסדר הנסטינג היא, שכל אחד מההורים צריך למצוא מקום מגורים לפרקי הזמן שבהם ההורה האחר מצוי עם הילדים. מקום המגורים לא צריך להיות כזה שמותאם לשהות הילדים.

בצורה זו, כל אחד מההורים יכול לבחור את מקום המגורים המשני – כלומר, זה שאינו הדירה המשותפת: ההורה יכול לשכור דירה קטנה או חדר ליחיד, יכול לחזור לגור בבית הוריו, או לגור בכל מקום אחר כפי שיבחר. במקרים שבהם פירוק הקשר בין ההורים נובע מקשר זוגי חדש של אחד ההורים, הדירה המשנית יכולה להיות דירת בן הזוג החדש.

למי ימליץ עורך דין המתמחה בענייני גירושין על פתרון הנסטינג?

בראש ובראשונה, להסדר ה"נסטינג" יש משמעות כספית. שני ההורים צריכים למצוא לעצמם מקום מגורים שאיננו הדירה המשותפת, שבה מתגוררים הילדים. מקרים שבהם בני הזוג הנפרדים מעוניינים למכור את הדירה המשותפת, ולעבור כל אחד לדירה משלו בדרך הטבע אינם מתאימים להסדר נסטינג.

מעבר לכך, הסדר נסטינג מצריך הבנה ושיתוף פעולה בין בני הזוג גם לאחר הפרידה והגירושין. סוגיות של ניקוי הדירה המשותפת, תשלום חשבונות, מזונות הילדים וכד' צריכים להיפתר במקסימום הבנה ובמינימום חיכוכים, או שהסדר הנסטינג לא ישרוד לאורך זמן.

הורים פרודים שמקבלים את המלצת עורך הדין לענייני גירושין, ומצליחים ליישם לאורך זמן את הסדר הנסטינג מגלים שהם משקיעים משאבים רבים, בזמן ובממון, אך המחיר – שמירת הסביבה הטבעית והיציבות בחיי הילדים המשותפים – מצדיק את ההשקעה.

בשולי הדברים אציין כי תמיד יכולה להיות יצירתיות בפתרון בעיות . כך למשל בני זוג שהאישה יוצגה על ידי ,שכרו דירה משותפת שבה כל אחד מהם התגורר בימים שהצד השני היה עם הילדים בבית עם הילדים . זה הלך כך . כל אחד היה שלושה ימים בבית המשותף עם הילדים , וכמובן כל שישבת שני , ובימים בחופשיים חלקו בדירה משותפת ששכרו.

כמובן שזה לא פיתרון לעד כי בשלב מסוים היו צריכים להתקדם הלאה ולשכור לעצמם דירה אבל את המשבר הראשוני הילדים עברו יחסית בצורה טובה . – עו"ד מיכל מוזס