חקירה באזהרה – מאת עו"ד אלעד שאול משרד אלעד שאול ושות'

חקירה באזהרה – מאת עו"ד אלעד שאול משרד אלעד שאול ושות'

בחלק מהמקרים החקירה תתפתח לכיוון חקירה סמויה, במהלכה החשוד כלל לא מודע לכך שעוקבים אחריו, מאזינים לו או גובים עדויות מאנשים הקשורים אליו. בכל מקרה, לבסוף תתבצע חקירה גלויה והחשוד יובא לתחנת המשטרה לחקירה תחת אזהרה ומסירת גרסתו.

חקירה באזהרה מכונה כך מכיוון שלגוף החוקר יש חובה להזהיר את החשוד, לפני שהוא מתחיל למסור את תגובתו, שדבריו עלולים לשמש ראייה נגדו בבית המשפט, שהוא זכאי להתייעץ בעורך דין ולשמור על זכות השתיקה.

הימנעות מהזהרת החשוד פוגעת בזכויותיו ועלולה להוביל לפגיעה במשקל הראיות נגדו, כפי שנקבע בהלכת יששכרוב בבית המשפט העליון.

 

משמעות חקירה באזהרה

מרגע שנחקר הוזהר, נפתח לחובתו תיק פלילי פתוח המכונה מב"ד, ראשי תיבות של "ממתין לבירור דין". תיק המב"ד מופיע בגיליון הרישום הפלילי של החשוד ועלול לפגוע בהמשך חייו, באפשרויות התעסוקה, ההגירה לחו"ל ואף לביטול רישיונות מקצועיים. בחלק גדול מהתיקים בהם אנו מטפלים במשרד אלעד שאול ושות', אנו דואגים לעמוד בקשר עם היחידה החוקרת ולאחר מכן עם התובע המשטרתי או הפרקליט האחראיים על התיק, על מנת לקצר ככל האפשר את זמן ההמתנה לקבלת החלטה בתיק המב"ד.

בסיום החקירה התיק יועבר לתובע פלילי שיחליט אם להעמיד את החשוד לדין, לגנוז את התיק או להחזיר אותו להמשך חקירה וביצוע השלמות. אם הוחלט חלילה על הגשת כתב אישום, תיק המב"ד ימשיך להופיע ברישום הפלילי עד לתום ההליך, שאם בסופו ירשיע בית המשפט את הנאשם – יהפוך הרישום לרישום פלילי של ממש.

 

ההבדל בין עדות לחקירה באזהרה

ההבדל המרכזי בין עד לבין חשוד הוא בזכויות שיש לנחקר תחת אזהרה אל מול הזכויות שיש לעד. לנחקר תחת אזהרה יש 3 זכויות עיקריות: זכות השתיקה, הזכות להימנע מהפללה עצמית והזכות להתייעץ עם עורך דין. לעומת זאת, לעד יש זכות בסיסית אחת בלבד והיא הזכות שלא להפליל את עצמו.

נתקלנו בלא מעט מקרים בהם המשטרה מזמנת אדם לתחנה כדי למסור עדות ובמהלך העדות הסטטוס משתנה לחקירה תחת אזהרה. לכן אנו ממליצים להתכונן לכל מתן עדות כאילו הייתה חקירה תחת אזהרה וברוב המכריע של המקרים לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מוקדם במשרדו של עורך דין פלילי מטעמכם.

טיפים בסיסיים לנחקר

בראש ובראשונה אנו ממליצים להגיע מוכנים לכל חקירה או מתן עדות במשטרה. ברוב המקרים הדבר מצריך פגישה מעמיקה עם עו"ד פלילי, בחינת מסמכים וביצוע סימולציה שתדמה חקירה משטרתית וכיצד יש להגיב בכל אחד מהמקרים. הנה מספר טיפים, מתוך עשרות טיפים שאני מעניק ללקוחותיי במהלך ייעוץ לפני חקירה:

  1. תמיד השתמש בזכותך להתייעץ עם עורך דין.
  2. אל תשקר למשטרה, אם השקר ייחשף זה עלול לחזק את הראיות נגדך.
  3. פרוטוקול החקירה הוא קריטי, קרא אותו לפני שאתה חותם עליו.
  4. לחוקרי משטרה מותר לשקר לך, אל תאמין לכל מה שאומרים לך.
  5. אל תילחץ מאיומים במעצר.
  6. אל תתפתה להבטחות החוקרים.
  7. תחשוב טוב טוב לפני שאתה עונה.
  8. אל תענה על שאלות שעלולות להפליל אותך.

אלו מספר מצומצם של טיפים בסיסיים שאותם אנו מיישמים במהלך ייעוץ לפני חקירה באזהרה, לצד עשרות טיפים נוספים. כמובן שבמהלך הייעוץ אנו מתרגלים כל טיפ ומיישמים אותו על המקרה הספציפי של הנחקר. כעורכי דין שעבדו בעבר בפרקליטות ובגופי ממשל אחרים – אנו מכירים לעומק את הליך החקירה המשטרתית ויודעים במקרים רבים לצפות את השאלות שיישאלו, תרגילי החקירה שיבוצעו ואת הדרך הנכונה להתמודד איתם.