רפואה מרחוק : ומי שומר על הפרטיות ? מאת : לימור גורביץ

רפואה מרחוק : ומי שומר על הפרטיות ? מאת : לימור גורביץ

הזינוק בשירותי טלה רפואה בעולם בכלל ,ובישראל בפרט חל עקב התמודדות עם משבר הקורונה . למעשה, השימוש בטלה רפואה החל עוד בשנות ה-70  של המאה הקודמת בארה"ב.

במינוח שירותי טלה רפואה , הכוונה לכל האינטראקציות דיגיטלית  הכוללת שימוש רפואי  במגוון שימושים ומצבים  לצורך התייעצויות רפואיות, מתן טיפול רפואי , קידום רפואה בקהילה,  הנפקת מרשם רפואי  ועוד.

אם בעבר שירותי טל רפואה היו מצומצמים למדי, כיום לאור מגפת  הקורונה סביבת  טיפול הרפואי השתנה כליל. טלה הרפואה מנגישה  שירותים רפואיים  במהירות  במגוון תחומים כמו: רפואת משפחה, בדיקות  רפואיות,  שבעבר חייבו להגיע למרפאה. אחד היתרונות המרכזיים הוא האפשרות לצמצם פערים  בין מרכז לפריפריה  גם לאנשים מוגבלים תוך ייעול זמן  התגובה של מערכת הבריאות.

פרסום מסמך ראשון זה של הרשות להגנת הפרטיות  הוא צעד חשוב קדימה בחיזוק ושמירת הגנה על פרטיות מטופלים. המסמך הינו צעד בונה אמון  בשירותי הבריאות  בשימוש שירותי רפואה מרחוק .  מהלך מחייב לנוהג לפעול בהתאם להוראות הדין החלות על מטופלים  ומטפלים  לצורך הטיפול או ייעוץ רפואי שהסכים המטופל לקבל.

במסמך הרשות להגנת פרטיות קיימת התייחסות למיפוי סוגי השירותים ובהם:  הצגת מידע רפואי וביצוע פעולות מרחוק, מפגש וירטואלי בין מטופל למטפל בזמן אמת, בדיקה עצמית במכשיר רפואי מקוון לשם התייעצות או אבחון,  מעקב או ניטור רפואי ושרות אבחון ראשוני מבוסס בינה מלאכותית.

במסמך אחרון זה של הרשות להגנת הפרטיות עולים מספר סיכונים , תמרורי אזהרה  לפרטיות המטופלים ובהם:  זליגת מידע,  חשש שמידע רפואי רגיש  יגיע לידיים לא נכונות בגלל כשלי אבטחת ואחסון מידע רפואי  שימוש במערכות או אפליקציות לא מאובטחות. סוגיה נוספת מרכזית  שמעלים מחברי המסמך הוא העדר מודעות  של מטופלים  לאיסוף מידע  אישי רפואי ולמטרות השימוש בו, כולל אפשרות שימוש איסוף המידע גם על ידי ספקים חיצונים מסחריים

נקודת המוצא החקיקתית והוראות הדין  והנחיות של הרשות להגנת הפרטיות  נמצאים בבסיס חוק הגנת הפרטיות , התשמ"א -1981 והתקנות שהותקנו  הגנת הפרטיות ( אבטחת מידע ) , התשע"ז-2017 לעניין אבטחת מאגרי מידע . כן נציין גם את חוק זכויות החולה , התשנ"ו-1996 להסדרת זכויות החולה, הסכמה מדעת, חיסון רפואי , חוק  יסוד כבוד האדם וחירותו . הנחיות משרד הבריאות כבר שורטטו בחזון תוכנית בריאות לאומית בריאות דיגיטלית של משרד הבריאות מ-2017, ובהם גם חוזר מנכ"ל  משרד הבריאות  משנת 2019 , וקוד אתי שפרסם משרד הבריאות לשמירת הסודיות ופרטיות מידע אישי של מטופלים לצד כללי אתיקה של ההסתדרות הרפואית בישראל גם בהסכמה לקבלת שירותים רפואיים מקוונים.

לצד היתרונות בשירותי טלה רפואה, ,יש  לאמץ  פתרון מאוזן להסדרה  של שירותי טל רפואה ואימוץ  גישת עיצוב  הנדסה טכנולוגית privacy by design – גישה זו ותסקיר השפעה  על פרטיות   עוד בשלבי פיתוח הטכנולוגיה , רכיב מרכזי  בשמירת  פרטיות

אך לא ניתן להתעלם כי בצד המלצות בונות אמון של הרשות הגנת הפרטיות אין עדיין התייחסות להסדרה של שימוש שירותי רפואה מרחוק בין מדינות. פתרון שירותי רפואה מרחוק- טלה רפואה  היא סוג של מטרת על לאומית וחיזוק השימוש בטכנולוגיה של הטלה- רפואה ללא תלות ומיקום. מאחר והשימוש בשירותי טלה הרפואה הוא חוצה גבולות, יש מקום גם להסדרה בינלאומית ואימוץ תקנים בינלאומיים  ובהם רישוי מטפלים  בטלה רפואה מחוץ לגבלות המדינה,  שאלת  בעלות של רשומות  רפואיות בייעוץ רפואי  או הנפקת מרשם רפואי דיגיטלי  במדינה אחרת.

לסיכום:  מסמך  פרטיות של הרשות להגנת פרטיות הוא צעד מבורך בהנגשת הטכנולוגיה ושמירת  פרטיות מטופלים.  במקביל,  נכון לשפר  גם את איכות  הטיפול לטובת מטופלים גם בין מדינות ,לבחון להמשיך לקדם ולחדד הסדרה קיימת לצד אימוץ תקנים בינלאומיים חדשים ..

אין משום הכתוב ייעוץ משפטי או חוות דעת.

מאת: לימור גורביץ , מייסדת, יועצת פיתוח עסקי  ומדיה בלימור גורביץ תקשורת

 

Limor Gurewitz Communication & Media Branding

* קרדיט תמונה : יהודה סובול