ירידה ברכישת ספרים, בשנה האחרונה

ירידה ברכישת ספרים, בשנה האחרונה

ידיעות אחרונות : 19-6

 

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBDi, "שוק הספרים סובל בשנים האחרונות מירידה בשיעור אוכלוסיית הקוראים
זאת עקב צריכה גוברת של תכנים ברשתות החברתיות ושירותי צפייה בטלוויזיה. כמו כן תחומי קריאה כגון בישול ומדריכי טיולים ירדו משמעותית בשנים האחרונות
לאור צריכת המידע ישירות מהרשת האינטרנטית. בנוסף, ישראלים רבים מבצעים רכישות ישירות של ספרים באתרי סחר בינלאומיים דוגמת אמזון.
בין הקטגוריות הבולטות בשוק נציין את קטגוריית הספרות הרומנטית שמציגה גידול בשנים האחרונות וכן קטגוריית ספרי ילדים השומרת על היקף מכירות יציב לאורך השנים.
על רקע העלייה ביוקר המחיה הפוקד את המשק הישראלי בתקופה האחרונה, ישראלים רבים מוצאים פתרון בדמות רכישת ספרים משומשים לצד צריכת שירותי הספריות העירוניות".

עונתיות
שוק הספרים מאופיין בעונתיות אשר באה לידי ביטוי בהיקפי רכישה משמעותיים בחודש יוני (שבוע הספר). מוערך כי בחודש זה חל גידול של כ- 25%-30% במכירות השוק. הגידול נובע בין היתר מקיום ירידים, אירועי תרבות שונים ופריסת מבחר רב של ספרים במוקדים מרכזיים. כמו כן, ישנו גידול, בשיעור מתון יותר, בשבועות הסמוכים לחגי תשרי ופסח, זאת כחלק מרכישת ספרים כמתנות חג. עם זאת, נראה כי בשנים האחרונות מעמדו של הספר כמתנה אטרקטיבית במגמת ירידה, כאשר הצרכן הישראלי נוטה לרכישת כלי בית, יינות ומוצרי פנאי אחרים על פני ספרים.

הגדרת השוק:
הניתוח כולל ממכר ספרים במגוון נקודות מכירה שונות, מתמחות ושאינן מתמחות.
(לא כולל שיווק משחקים ומוצרי פנאי הנמכרים בחנויות הספרים).