האם הקניונים בדרך להיעלם ? בדיקה מיוחדת של קופאס בידיאי , נוב' 2021

האם הקניונים בדרך להיעלם ? בדיקה מיוחדת של קופאס בידיאי , נוב' 2021

ישראל היום – צרכנות – 22/11/21

 


בדיקה מיוחדת של חברת המידע העסקי Coface Bdi – קניונים ומרכזי הקניות בישראל 11.2021

הערה:
ניתוח זה כולל קניונים ומרכזי קניות כגון פאוור סנטרים ומרכזי אאוטלט, ללא מרכזי קניות שכונתיים קטנים.

• גודל שוק כספי – צפוי כי בשנת 2021 הכנסות ענף הקניונים ומרכזי הקניות בישראל יסתכמו בכ- 7.67 מיליארדי שקלים, גידול של כ- 34% ביחס לשנת 2020, זאת על רקע התאוששות המשק לאחר הסגרים וסגירת מרכזי הקניות למספר תקופות במהלך 2020.

מרכזי הקניות הפתוחים המצויים באוויר הפתוח, כדוגמת מרכזי ביג ופאוור סנטרים, נפגעו פחות מהקניונים, על רקע הקלות בפתיחתם, וכן לקוחות רבים שהרגישו יותר בנוח להגיע אליהם. בנוסף, בקניונים, גם בימים שפעלו, האטרקטיביות להגיע אליהם הייתה נמוכה לעומת ימי שגרה, זאת למשל בשל בתי קולנוע שהיו סגורים ומתחמי בילויים שלא פעלו.

על אף ההתאוששות המרשימה בשנת 2021 של ענף מרכזי הקניות בישראל, הענף טרם הגיע להיקפי הפעילות של ימי טרום המשבר. בשנת 2019 הכנסות הענף הסתכמו בכ- 8.54 מיליארדי שקלים. הכנסות הענף ב- 2021 נמוכות מ- 2019 בעיקר בגלל הסגר בתחילת השנה שגרם לסגירת מרכזי הקניות לתקופה של כמעט חודשיים. ברבעון השני של 2021 היקפי הפעילות בענף דומים לאלו של טרום המשבר.

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת המידע העסקי Coface Bdi: "צפוי כי הקניונים ימשיכו לשפר את חווית הרכישה עבור לקוחותיהם ולהוסיף מתחמי בילוי ופנאי, כגון משחקיות, מתחמים להופעות והפנינג וכו', ובחלק מהמקרים על חשבון שטחן של החנויות. כמו כן, הקניונים מפנימים את חשיבות פעילות הדיגיטל והמסחר האלקטרוני ולכן צפויים להמשיך ולהטמיע פלטפורמות דיגיטליות ויכולת שילוח ומערך לוגיסטי יעיל, ובכך להגדיל את האטרקטיביות שלהם בעיני לקוחותיהם – שוכרי החנויות. בנוסף לפעילות הקמה והשבחת נדל"ן מניב, החברות בענף מרחיבות את פעילותן העסקית כחלק מהאסטרטגיה שהן נוקטות לאיתור מנועי צמיחה חדשים, בתחומים כגון דיור להשכרה, חוות שרתים ועוד".

• גודל שוק כמותי – מוערך כי פועלים כ- 250 קניונים ומרכזי קניות. מתוכם, כ- 113 ממוקמים באזור המרכז והשרון, ומהווים נתח כמותי של כ- 45%. מבחינת התפלגות בין מרכזי קניות פתוחים לסגורים, כ- 55% ממרכזי הקניות הינם סגורים.

• שחקנים בולטים – בין השחקנים הבולטים בענף נציין את:

"מליסרון" – מפעילים 17 מרכזי קניות בשטח כולל של 504 אלפי מ"ר
"קבוצת עזריאלי" – מפעילים 19 מרכזי קניות בשטח כולל של 343 אלפי מ"ר
"ביג מרכזי קניות" – מפעילים 26 מרכזי קניות בשטח כולל של כ- 387 אלפי מ"ר

נציין כי מרבית השחקנים בענף מפעילים נכסים מניבים נוספים פרט למרכזי קניות, כגון: מגדלי משרדים, דיור מוגן, בתי מלון ועוד.

• התפתחויות עתידיות – למרות מגמת העלייה במסחר האלקטרוני וההיצע הגדול של קניונים ומרכזי קניות, שחקני הענף ממשיכים בהקמת קניונים ומרכזי קניות נוספים ברחבי הארץ בהיקף של כ- מאות אלפי מ"ר. כך למשל חברת "ביג מרכזי קניות" מקדמת הקמה של 7 מתחמי מסחר בשטח כולל של כ- 100 אלף מ"ר. כמו כן, "קבוצת עזריאלי" מקדמת הרחבה של שני קניונים אשר בבעלותה בשטח כולל של כ- 35 אלף מ"ר.

 

מדד הסיכון של ענף הקניונים ומרכזי הקניות ביחס לכלל המשק
בחינת מדד הסיכון העסקי של ענף הקניונים ומרכזי הקניות בישראל מראה כי בשנים האחרונות, רמת הסיכון הייתה נמוכה ממדד הסיכון העסקי בכלל המשק.

מדד הסיכון העסקי של החברות והעסקים משקלל בתוכו, בין היתר, את הפרמטרים הבאים: הכנסות, ותק, מספר מועסקים, חוות דעת עסקית של לקוחות, חוות דעת עסקית של ספקים, מוסר תשלומים, מגמת רווחיות, מצב עסקי של חברות קשורות ועוד פרמטרים שונים.