אלפי עסקים עלולים להיפגע מהאומיקרון

אלפי עסקים עלולים להיפגע מהאומיקרון

 

דה מרקר – "הפעם, המדינה רק רוצה לקחת לנו כסף": אלפי עסקים עלולים להיפגע מהאומיקרון

 


עם זאת, המשבר טרם הסתייםואנו עדים לווריאנטים שונים של הנגיף הבולמים את המשק הישראלי בפרט, והעולם כולו בכלל מחזרה לשגרה מלאה.

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת ב-Coface Bdi: "עסקים רבים עדיין חווים קשיים בעקבות הקורונה, ורבים מהם בעלי סיכון גבוה להגיע בשנתיים הקרובות לכשל עסקי, במיוחד בענפים כגון: תיירות, תעופה, בידור ופנאי. משבר הקורונה, העצים את חשיבות השימוש בפלטפורמות הדיגיטליות, הכוללות יכולת המשכיות עסקית בעבודה מרחוק, לצד אפשרות ביצוע רכישות אונליין. היקפי הסגירה והפתיחה של החברות והעסקים בישראל חזרו לסדרי הגודל בדומה לטרום שנת הקורונה (2020)".

מוערך כי בשנת 2022 ייפתחו כ- 47,000 חברות ועסקים וייסגרו כ- 42,000. מעריכים שבין התחומים שייפתחו יהיו בתי קפה ומסעדות שנסגרו בשנה החולפת. כמו כן, ייפתחו עסקים שעוסקים ביבוא מקביל לאור הורדת החסמים. חברות בתחום של שיווק נדל"ן לאור הגאות בתחום ותחומים משיקים כמו מסחר בתחום של תשומות בניה, שיפוצים, קבלנים קטנים. לוגיסטיקה – חברות בתחום של שינוע לאור העלייה הצפויה ביבוא, וכמובן המשך פריחה וצמיחה של חברות בתחומי ההייטק השונים, סייבר, אפליקציות ומשחקים. קשה עדיין לחזות לגבי פתיחה חוזרת של עסקים בתחום פנאי, בידור, הפקות ואירועים.

מדד הסיכון של כלל המשק

מבחינת מדד הסיכון העסקי של המשק הישראלי בשנים האחרונות עולה כי רמת הסיכון עלתה משמעותית בשנת 2020 עקב משבר הקורונה (6.45), ובשנת 2021 חל שיפור במדד (6.40) המשקף ירידה בסיכון לאור התאוששות המשק בשנה זו.

מדד הסיכון העסקי של החברות והעסקים משקלל בתוכו, בין היתר, את הפרמטרים הבאים: הכנסות, ותק, מספר מועסקים, חוות דעת עסקית של לקוחות, חוות דעת עסקית של ספקים, מוסר תשלומים, מבנה הון והתחייבויות, מגמת רווחיות, מצב עסקי של חברות קשורות ועוד פרמטרים שונים.