ניתוח של חברת Coface Bdi : חברות בשווי מיליארדים ומשקיעים שעומדים בתור, התעשייה הקיבוצית סוגרת שנתיים של אקזיטים מוצלחים (מתוך גלובס)

ניתוח של חברת Coface Bdi : חברות בשווי מיליארדים ומשקיעים שעומדים בתור, התעשייה הקיבוצית סוגרת שנתיים של אקזיטים מוצלחים (מתוך גלובס)

חברת המידע העסקי Coface Bdi ערכה ניתוח מיוחד על התעשייה הקיבוצית. על פי הניתוח, מוערך כי הכנסות התעשייה הקיבוצית בישראל לשנת 2021 יסתכמו בכ- 50.3 מיליארדי שקלים, עלייה של 4.6% בהשוואה לשנה שעברה. בשנת 2020 סך ההכנסות בתעשייה הקיבוצית הסתכמו ב- 48.1 מיליארדי שקלים, גידול של כ- 2.1% בהשוואה לשנת 2019. היקף המכירות של התעשייה הקיבוצית בחו"ל (יצוא + פעילות חו"ל) מהווה כ- 50%-55% מהיקף הפעילות.

 

תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת Coface Bdi: "בשנה האחרונה אנו עדים לכך שיש יותר ויותר עסקאות של מיזוגים ורכישות במגזר התעשייה הקיבוצית בישראל, תעשייה אשר בענפים רבים שלה חוותה במהלך תקופת הקורונה פריחה כלכלית. ניתן לומר כי בעשור האחרון צמחה בקיבוצים בישראל תעשייה חזקה, יציבה ומפותחת, וגם דירוג הסיכון מראה כי היא בסיכון נמוך מכלל המשק. בשנים האחרונות אף התפתחה בתעשייה זו תעשייה טכנולוגית וחדשנית, לצד זו המסורתית, שגם היא מחזקת את הענף".

מדד הסיכון של התעשייה הקיבוצית ביחס לכלל המשק
עוד נמצא כי דירוג הסיכון בתעשייה הקיבוצית עומד על כ- 6.09.
בחינת מדד הסיכון העסקי של התעשייה הקיבוצית בישראל מראה כי בשנים האחרונות, רמת הסיכון הייתה נמוכה ממדד הסיכון העסקי בכלל המשק ונאמדה בחודש אוגוסט 2021 ב-6.09, בהשוואה ל- 6.40 בכלל המשק. מדד הסיכון העסקי של החברות והעסקים משקלל בתוכו, בין היתר, את הפרמטרים הבאים: הכנסות, ותק, מספר מועסקים, חוות דעת עסקית של לקוחות, חוות דעת עסקית של ספקים, מוסר תשלומים, מגמת רווחיות, מצב עסקי של חברות קשורות ועוד פרמטרים שונים.

גודל שוק כמותי

התעשייה הקיבוצית כוללת כ- 235 מפעלים, הפועלים במגוון תחומים.

להלן התפלגות כמותית לפי תחומי פעילות:

דוגמאות לעסקאות ואקזיטים מהשנתיים האחרונות
•קיבוץ העוגן – בחודש אוגוסט 2021 נמכרה חברת "העוגנפלסט", העוסקת בפיתוח ושיווק מוצרי PVC לחברת KAP מגרמניה בתמורה לכ- 105 מיליוני שקלים. הקיבוץ החזיק ב- 60% ממניות החברה.

•הקיבוצים מעפיל וגזית – בחודש אוגוסט 2021, הקיבוצים, מעפיל וגזית מכרו את אחזקתם בחברת "MCP" העוסקת בייצור מגשיות לתעשיית המזון לחברת FAERCH מדנמרק לפי שווי של כ- 220 מיליוני שקלים.

•קיבוץ משמר העמק – בחודש יוני 2021 קיבוץ משמר העמק רכש מקרן "טנא" רבע ממניות חברת "ריקור" שבשליטת קיבוץ עין חרוד איחוד, תמורת כ- 90 מיליוני שקלים. חברת "ריקור" עוסקת בייצור מקררים מיניאטוריים.

•קיבוץ געתון – לאחר שהקיבוץ מכר את השליטה בחברת "ת.א.ג" העוסקת בפיתוח ושיווק של מכשירים רפואיים בתחום הספורט לקרן טנא, בחודש יולי 2021 הגדילה קרן טנא את אחזקתה בחברה ל- 60% ממניותיה לפי שווי מוערך של כ- 400-500 מיליוני שקלים.

•קיבוץ דליה – בחודש מאי 2020 הקיבוץ מכר 11.8% ממניות חברת "ארד", העוסקת בפיתוח ושיווק מערכות למדידת מים, לגופים מוסדיים בתמורה לכ- 156 מיליוני שקלים.

•קיבוץ מענית – בחודש יוני 2020 מכר הקיבוץ את השליטה במשק הביצים "ב.ר.מ" לחברת "עוף ירושלים" בתמורה לכ- 50 מיליוני שקלים.

 


 

גלובס : בדרך לאקזיט עוצרים בחדר אוכל: כך הפכו הקיבוצים לסחורה הכי חמה בשוק