רווחי שוק היין בישראל זינקו ל 2.15 מיליארד שקלים ב2022

רווחי שוק היין בישראל זינקו ל 2.15 מיליארד שקלים ב2022

 


בדיקה מיוחדת – שוק היין 3-2023

מוערך כי בשנת 2022 שוק היין בישראל הציג הכנסות בהיקף של כ- 2.15 מיליארדי שקלים, גידול של כ- 5% בהשוואה לשנת 2021,
אז הסתכמו הכנסות השוק בכ- 2.05 מיליארדי שקלים, זאת על רקע ההתאוששות המשק ממשבר הקורונה.

 

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBDi, "משבר הקורונה הביא עמו חשש לנזק מהותי בפעילותם העסקית של השחקנים הפועלים בשוק היין.
אולם חשש זה התפוגג כאשר הצריכה הביתית של יין עלתה משמעותית לצד שדרוג מערכי המשלוחים, ובכך פיצו על אובדן ההכנסות ממכירה לבתי קפה ומסעדות,
בתי מלון ואולמות אירועים. בהמשך ישיר לתקופת הקורונה, הביקוש ליינות נמצא במגמת עלייה כאשר השוק חווה עדנה מחודשת.
יחד עם זאת, השחקנים בשוק מתמודדים עם גל ההתייקרויות במשק אשר הביא בשנה החולפת לעלייה ממוצעת של כ- 10% בעלויות הייצור, עם התייקרות במחירי מוצרי אריזה, זכוכית, ענבים, שכר עבודה ועוד.

התפלגות הכנסות השוק בין סוגי יינות

מוערך כי הכנסות השוק בשנת 2022 ממכירת יינות אדומים הסתכמו בכ- 1.23 מיליארדי שקלים, והיוו כ- 61% מהכנסות השוק. נציין כי בשנים האחרונות חלה מגמת גידול ברכישת יינות לבנים ורוזה.

 

שחקנים מרכזיים

בשוק היין בישראל פועלים מאות שחקנים המפיצים את תוצרתם לערוצי השיווק השונים, ביניהם: רשתות שיווק מזון, חנויות משקאות,
מסעדות, בתי מלון, אולמות אירועים, מעדניות, פיצוציות ועוד. בנוסף, חלק מהיקבים מפעילים מרכזי מבקרים, במסגרתם מוכרים יינות.

5 השחקנים המובילים בשוק כוללים את: יקבי כרמל, יקב רמת הגולן, יקב ברקן, המגש שקד ויקב טפרברג.
מוערך כי היינות המיוצרים ומיובאים ע"י חמשת שחקנים אלו מהווים כ- 60%-65% מהכנסות השוק.

 

עונתיות

שוק היין מאופיין בעונתיות אשר באה לידי ביטוי בהיקפי רכישה משמעותיים בשבועות הסמוכים לפסח ולחגי תשרי.
מוערך כי ההכנסות המצרפיות בתקופות אלו מהוות כ- 40% מסך הכנסות השוק. בין הסיבות לגידול בהכנסות, נציין את ארוחות החג אשר לרוב מלוות בשתיית יין מרובה, וכן רכישת יינות כמתנה לחג.