שוק המזגנים הביתיים סובל בשנה החולפת מאי וודאות שנובעות מיוקר המחיה ומהאטת הבנייה

שוק המזגנים הביתיים סובל בשנה החולפת מאי וודאות שנובעות מיוקר המחיה ומהאטת הבנייה

בדיקה מיוחדת – שוק המזגנים הביתיים

הגדרת השוק:
הניתוח מתייחס לשוק המזגנים הביתיים, לא כולל מזגנים תעשייתיים.

מוערך כי שוק המזגנים הביתיים יציג בשנת 2023 הכנסות בהיקף של כ- 1.37 מיליארדי שקלים, קיטון של כ- 5% בהשוואה לשנת 2022. נדגיש כי הכנסות אלו אינן כוללות את עלויות ההתקנה.
נציין כי נתח ההכנסות ממכירת מזגנים של שתי החברות המובילות בשוק המזגנים הביתיים "אלקטרה" ו- "תדיראן" צפוי לעמוד על כ- 65%-70%.

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBDi, "שוק המזגנים הביתיים סובל בשנה החולפת מאי הוודאות וההאטה במגזר הבנייה. כמו כן, יוקר המחיה גורם במקרים מסוימים לצרכנים להעדיף תיקון של המזגן הקיים על פני רכישת מזגן חדש או שדרוגו.

שוק המזגנים בתהליך מתמיד של שיפורים טכנולוגיים המתבטא בעלייה ברכישת מזגני אינוורטר ו- VRF, כאשר מסוף השנה לא ניתן יהיה לייבא מזגני Off/On רגילים, כך שלאחר חיסול המלאי הקיים, ישווקו רק מזגני אינוורטר למיניהם".

התפלגות הכנסות השוק לפי סוגי מזגנים
• מזגנים רגילים (On-Off) – מזגנים העובדים בטכנולוגיה פשוטה יחסית בה המזגן עובד בתפוקה מלאה עד הגעה לטמפרטורה הרצויה ואז מפסיק את פעולתו, וחוזר לעבוד שוב בעוצמה מלאה עם שינוי הטמפרטורה. נציין כי החל מסוף שנת 2023 לא ניתן יהיה לייבא לישראל מזגנים מסוג זה, כך שלאחר חיסול המלאי הקיים, ישווקו רק מזגני אינוורטר למיניהם.
• מזגני אינוורטר – מזגנים העובדים בטכנולוגיה מתקדמת המותאמת לטמפרטורה בחדר, ובכך מביאה לחיסכון בצריכת חשמל. לאחר שבשנים האחרונות פער המחירים בין מזגנים רגילים למזגני אינוורטר מקבילים היה גבוה במיוחד, בשנה האחרונה אנו עדים לצמצום משמעותי בפער אשר נאמד כיום ב- 10%-20%.
• מזגני VRF – מזגנים העובדים בטכנולגיית "אינוורטר", בעלי עוצמת מיזוג גבוהה מיוחד המתאימה למספר רב של פתחי אוורור עם שליטה עצמאית לכל פתח אוורור, תוך חיסכון אנרגטי. כמו כן, מזגנים אלו מאפשרים מגוון אפשרויות עיצוביות והתאמה למגבלות חללי הבית. נציין כי עלות ההתקנה של מזגני VRF יקרה ומורכבת, וכן חלקי החילוף יקרים יותר מסוגי המזגנים האחרים.

מוערך כי ההכנסות מרכישת מזגנים רגילים (On-Off) צפויות לעמוד בשנת 2023 על כ- 795 מיליוני שקלים ולהוות כ- 58% מהכנסות שוק המזגנים הביתיים.

 

התפלגות הכנסות השוק לפי ערוצי שיווק
• הערוץ המקצועי – קטגוריה זו כוללת שיווק מזגנים על ידי מתקינים, סיטונאיים, מפיצים וכד'. מוערך כי ערוץ שיווק זה יאחוז בשנת 2023 בנתח כספי של כ- 78% מהכנסות השוק, המהווים כ- 1.07 מיליארדי שקלים.
• הערוץ הקמעונאי – קטגוריה זו כוללת שיווק מזגנים על ידי חנויות ורשתות חשמל ואתרים לרכישה מקוונת.

עונתיות
שוק המזגנים הביתיים מאופיין בעונתיות אשר באה לידי ביטוי בהיקפי רכישה משמעותיים בחודשי הקיץ, לרוב יוני-ספטמבר, בהם חל גידול של כ- 35%-40% ביחס לחודש ממוצע. כמו כן, לקראת חג הפסח, תקופה המאופיינת בשיעור גבוה של שיפוצים וחידוש הבית, חל גידול של כ- 25%-30% בהכנסות השוק.

 

ישראל היום – 27-7-23