התחדשות עירונית, הרפורמה המשפטית ומה שביניהן

התחדשות עירונית, הרפורמה המשפטית ומה שביניהן

התחדשות עירונית זהו הליך לעידוד פיתוח וצמחיה שמטרתו לשדרג ולפתח את האזור העירוני הותיק לצד התאמה לאזור החדש. פרויקטים של התחדשות עירונית יכולים להתממש רק אם קיימת הסכמה מצד בעלי הדירות הקיימות בבניינים הוותיקים,שעבורם זו הזדמנות לחזק ולמגן את דירותיהם. הפרויקטים מתקיימים באזורים בהם מתגוררים דיירים, אזורים בנויים בהם גם תעסוקה ומסחר.
בשנים האחרונות ישנה עליה משמעותית בקידום פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית וכך גם קידום הליכי חקיקה בתחום ההתחדשות העירונית. למרבה הצער, הליכים אלו אינם מסייעים לבירוקרטיה הארוכה והמייגעת, הליך ארוך ומתיש לכל הנוגעים בדבר.
כל יזם מנוסה ובעל וותק בתחום ההתחדשות העירונית ער לקשיים הרבים אשר איתם עליו להתמודד אל מול הרשויות, את אבני הדרך משלב הארגון, התכנון, הוצאת האישורים וההיתרים עד לביצוע הפרויקט וסיומו, דומה כי כל שלב הוא מורכב ומסורבל בפני עצמו אודות לרגולציה השלטונית.
נראה היה כי הסיבות לעיכוב ממושך בקידום פרויקט של התחדשות עירונית על כל שלביו צריך לנבוע מהעדר הסכמת הדיירים והתמודדות מול דיירים סרבנים או מהליך המימון והביצוע, אך לא כך הם פני הדברים. מרבית הפרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית גם כשהם מאורגנים היטב מכל הבחינות הן בגיבוש הסכמות הדיירים ועד להליך התכנון והמימון, נתקלים בחסמים משמעותיים שלא קיימים מספיק כלים אשר יטיבו עם היזם ויביאו לייעול וזרוז התהליך הארוך כשלעצמו.
רשויות רבות מקשות על הליך התכנון והרישוי לפרויקטים, הן מחוסר ודאות תכנונית, הן מחוסר כח אדם ומספר דיונים מועט בתכניות ובבקשות המובאות לפתחם, והן מהחלטות תכנוניות אשר מחד ניתנות ליזם בתחילת הפרויקט במתן ההיתר ומאידך החלטה שונה לחלוטים תוך כדי הליך הרישוי מבלי שהיה עליו לדעת זאת טרם התחלת הפרויקט.
בכך עומד היזם אל מול מערכת אטומה ודורסנית המנסה לפעול לפי הכללים לכאורה, אך מנגדת בהתנהלותה פוגעת ביזמים ובעלי דירות שמשלמים את המחיר באופן ישיר ומונעת את שיפור ושדרוג איכות החיים שלהם. ברי כי מאזן הכוחות בין היזם ובעלי הדירות אל מול הרשות האמונה על אישור התכנון והרישוי אינו שווה וההפך הוא הנכון.
האמצעי היחידי העומד לרשות היזם הוא המשפט המינהלי וועדות הערר. כלים אשר עשויים לסייע לו ולפקח על התנהלות הרשות בכל הקשור לאי עמידת הרשות על פי עקרונות החקיקה והפסיקה. לעיתים מה שיוביל לאיזון ואף לשוויון במאזן הכוחות בין היזם לבין הרשות ולהורות להם לפעול בהתאם לעקרונות החקיקה והפסיקה הקבועים לגבי תכניות ובקשות אותם רוצה היזם לקדם.
בעידן בו שיעור יחידות הדיור למגורים באזור המרכז בישראל גבוה כך בהתאמה קיים גם המחוסר בתשתיות והצורך ביצירת תשתיות חדשות לצורך תוספת יחידות דיור נוספות, גורם נוסף שמקשה על הרשויות לאשר פרויקטים חדשים.
כך למשך, גם כאשר בעלי דירות מעוניינים להתחדש ולקדם פרויקטים להתחדשות עירונית הכולל תוספות יח״ד חדשות, עלולים להיווצר מצבים רבים בהם יזמים ימצאו את עצמם מול רשות שאינה חפצה בקידום תכניות ובקשות לפרויקטים ואף ללא הצבת מדיניות ברורה מראש בנושא זה, מה שיוביל את היזם פעמים רבות לפנות אל המשפט המינהלי בעניין זה.
קשה היה לתאר, אילו לא היה לבית המשפט המינהלי את הזכות לבקר ופקח את הרשות המינהלית בפעולותיה.
על המדינה לרתום את הרשויות המקומיות וליצור להן תמריצים לעידוד ההתחדשות העירונית ולהמשיך לחזק את הרשות להתחדשות עירונית, באמצעות חקיקה ומתן סמכויות נוספות כדי לקדם פרויקטים שתקועים זמן רב. המדינה צריכה להפנות לתחום הזה משאבים כולל הגדלת תקנים והעשרת עובדים, ולהעניק וודאות בנוגע לפגיעה סופית של תמ"א 38.


חברת אביגור נדל"ן נוסדה בשנת 2011 תחת הסיסמה "מחדשים את העבר – בונים את העתיד". החברה הוקמה במטרה ליזום ולבנות פרויקטים של התחדשות עירונית. ואכן, מאז הקמתה צברה חברת אביגור נדל"ן ניסיון ומוניטין רב בייזום וביצוע פרויקטים של פינוי-בינוי ותמ"א 38 – משלב התכנון עד לשלב קבלת המפתח. מאות דיירים מרוצים, לאחר שזכו לקבל שירות אישי לכל אורך הדרך.