Coface Bdi: שוק קמעונאות המזון בישראל צפוי לסיים את שנת 2021 עם יותר הכנסות, גידול ברווחיות וגידול בריכוזיות השוק

Coface Bdi: שוק קמעונאות המזון בישראל צפוי לסיים את שנת 2021 עם יותר הכנסות, גידול ברווחיות וגידול בריכוזיות השוק

שוק הקמעונאות בארץ ובעולם עובר שינויים משמעותיים בעידן הקורונה. שחקנים רבים הסתגלו למציאות החדשה והקימו מערך יעיל של משלוחי אונליין,
יכולת הזמנה מהבית, איסוף מהיר מהסניף, ועוד. לפי בדיקת חברת המידע העסקי Coface Bdi,
הכנסות השוק של שנת 2021 מוערכות בכ-63.8 מיליארדי שקלים, גידול צפוי של כ- 2% בהשוואה ל- 2020 וגידול של כ- 13% לעומת טרום הקורונה (2019).
השוק עבר תהליך מהיר של גידול בהכנסות הן עקב עליית היקפי הצריכה והן עקב עליות המחירים

כמו כן, מוערך כי בשוק פועלים כ- 2,000 שחקנים באמצעות כ- 3,700 סניפים (מכולות, מינימרקטים, סופרמרקטים וכדומה). נראה כי חל גידול בריכוזיות בשוק, כאשר שש הרשתות הציבוריות (שופרסל, רמי לוי, טיב טעם, ויקטורי, יוחננוף ופרשמרקט) שולטות על כ- 47% מהשוק לעומת 44% בשנת 2019. כך שבסיכום 2021, צפוי כי 6 הרשתות יציגו גידול כולל של קרוב ל- 5 מיליארדי שקלים, ביחס לשנת 2019.

מהבדיקה עוד עולה כי בשנים האחרונות חל שינוי בהרגלי הרכישה של הצרכנים כאשר נתח הרכישה באינטרנט גדל באופן ניכר. כך למשל: ב- "שופרסל" שיעור הרכישות באונליין עמד על 13.6% בשנת 2018, ובסיכום מחצית הראשונה של 2021 כבר עומד על 26.8%. ב- "רמי לוי" נתח האונליין עמד על 3.9% בלבד ב- 2018 ובסיכום מחצית הראשונה של 2021 עומד על 19.2%. נוסיף כי גם באירופה ישנה מגמת גידול ברכישות אונליין עם גידול של 55% בשנה החולפת. סה"כ הנתח של רכישות ב- On-line הינו 5.3%. בולטים בגידול: שבדיה, בריטניה, ספרד, איטליה, כולם עם למעלה מ- 60% גידול. הנתח הגדול ביותר קיים בבריטניה (11.2%) ו- צרפת (8.3%) הנתח הנמוך ביותר הינו בגרמניה (2.5%) ו- ספרד (2.6%)

בבדיקה שנעשתה על ענף המזון באירופה עולה כי ההוצאה על מזון נמצאת בשיא כל הזמנים, עם גידול של 8% בכמות ו- 11.6% בערך הכספי בשנה האחרונה. צמיחה מרשימה נרשמה במדינות:
* איטליה 12.9%
* ספרד 13.6%
* אנגליה 13.6%
* גרמניה 12.6%
* הולנד 9.5%

בנוסף, המותג הפרטי בישראל ממשיך להתחזק, אך עדיין נמוך בהרבה ביחס למדינות אירופה. בשופרסל המותג הפרטי היווה 26.8% במחצית הראשונה של 2021, לעומת 25.1% במחצית הראשונה של 2019, גידול של מעל 300 מיליוני שקלים בהכנסות ממכירות מוצרי המותג הפרטי של שופרסל. ברמי לוי המותג הפרטי מהווה 19.2%. לשם השוואה, המותג הפרטי בבריטניה מהווה כבר 49.6% מסך המכירות במזון ומוצרי מכולת, כאשר הממוצע באירופה הינו 30.3%.

נתח ההכנסות ממוצרי המותג הפרטי

בחינת הרווחיות של שש רשתות המזון הציבוריות בסיכום המחצית הראשונה של 2021 מעלה כי הרווח הגולמי הממוצע של שש רשתות המזון הציבוריות עמד על 28.7% בסיכום המחצית הראשונה של 2021, לעומת 27.2% במחצית ראשונה 2019. כמו כן הרווח התפעולי הממוצע עלה מ- 4.6% במחצית ראשונה 2019 ל- 6.8% במחצית ראשונה 2021.

 


ביזנעס

לכתבה המלאה ב Ynet >> 

 ממון ידיעות אחרונות – 14-12-21