סקירת שוק מוצרי חזרה לבית הספר בגלובס – "עומד על 375 מליון שקל בשנה"

סקירת שוק מוצרי חזרה לבית הספר בגלובס – "עומד על 375 מליון שקל בשנה"

 

פורסם בגלובס: 25/8/22

גלובס: חנויות הסטוק מתחזקות: נוגסות יותר מחמישית משוק החזרה ללימודים


 

שוק מוצרי החזרה לבית הספר מאופיין במכירות של ילקוטים, כלי כתיבה וציוד נלווה בחודשים יולי-ספטמבר. מוערך כי בשנת 2022 הכנסות שוק מוצרי החזרה לבית הספר יסתכמו בכ- 375 מיליוני שקלים, גידול של כ- 7% ביחס ל- 2021. בין הסיבות לגידול בהכנסות נציין את המשך התאוששות המשק ממשבר הקורונה, כאשר בשנה הקודמת הייתה אי וודאות לגבי מועד החזרה לבתי ספר של התלמידים.

כמו כן, בגזרת המחירים, גל ההתייקרויות הגיע גם לתחום הנ"ל, עם התייקרות ממוצעת במחירי מוצרי השוק של כ- 5%-7% במחיר לצרכן, זאת לאחר שהשחקנים בשרשרת האספקה ספגו חלק מההתייקרות. נוסיף כי מוצרי הנייר רשמו את עליות המחירים הגבוהות ביותר, זאת על רקע שיבושי האספקה והמלחמה באוקראינה אשר הקפיצו את מחירי הנייר באופן משמעותי.

 

מוערך כי נתח השוק של חנויות המתמחות בשיווק ציוד משרדי יעמוד על כ- 46% מההכנסות, נציין כי חנויות הסטוק נמצאות במגמת גידול בשנים האחרונות, זאת על רקע התרחבות פעילותן עם פתיחת סניפים חדשים ורשתות חדשות. כמו כן, על רקע גל ההתייקרויות במשק, ההיצע המגוון והמחירים האטרקטיביים מושכים לקוחות רבים ונוגסים בנתחם של חנויות מכשירי הכתיבה וחנויות הצעצועים.

בשוק קיים מגוון גדול של מותגים הנבדלים בסוג המותג, באיכותם, ובהתאם לכך, במחירם. כך לדוגמא, ישנם תיקים הנמכרים בכ- 350 ₪ ואף יותר. נציין כי, תלמידים רבים, ובמיוחד בכיתות הנמוכות, רוכשים עגלה המתחברת לתיקים בכ- 60-100 ₪.

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBDi, "גל ההתייקרויות העולמי, הכולל בין היתר התייקרויות בעלויות האנרגיה, חומרי הגלם ועלויות השילוח הגיע גם לשוק מוצרי החזרה לבית הספר, עם עליות במחירי הילקוטים, כלי כתיבה, מוצרי נייר ועוד. על רקע התחרות העזה, שחקני השוק מעידים כי ספגו חלק מעליות המחירים, תוך פגיעה מסוימת ברווחיותם, כאשר יוקר המחיה הביא לכך שצרכנים רבים בוחרים לבצע את רכישותיהם בחנויות הסטוק ואתרי האינטרנט המזוהים עם מחירים אטרקטיביים, זאת על חשבון שחקנים אחרים בשוק. כמו כן, בשנים האחרונות אנו עדים להתחזקות "שיטת הפיצול", לקוחות אשר מפצלים את רכישותיהם במספר ערוצי שיווק שונים. כך לדוגמא לקוח הרוכש תיק ממותג ברשת מתמחה, ומשלים את סל הרכישה בערוצי השיווק הזולים יותר. במקביל הצרכנים מגלים "צרכנות נבונה" ובודקים טרום רכישה במספר ערוצים, כולל באתרי אינטרנט מקומיים ובינ"ל."