עבירות צווארון לבן – מאת : עורך דין אלעד רן , משרד רן-תירוש ושות׳

עבירות צווארון לבן – מאת : עורך דין אלעד רן , משרד רן-תירוש ושות׳

עבירות צווארון לבן – מאפיינים:

המדובר בעבירות שביצוען דורש תחכום וידע רב יותר מאשר "עבירות רגילות" (כגון: עבירות אלימות, רכוש, סמים ועוד), לעבירות צווארון לבן מגוון מאפיינים הנלווים לעבירות, מאפיינים אשר יובאו להלן:

ניצול משאבים

בדרך כלל, עבירות צווארון לבן נעשות תוך ניצול של משאבים, שהם בבסיסם חוקיים לתועלת בעל האינטרס. למשל, ניצול מידע פנימי כדי להונות, לקבל דבר במרמה או כדי להשיא רווח במניה. ניצול של קרבה לבעל תפקיד בכיר (לדוגמא ראש עיר, שר או חבר כנסת וכו׳) שבסמכותו לקבל החלטות וזאת, על מנת להשפיע על מקבל ההחלטה לקבל החלטות המיטיבות עם בעל האינטרס.

מעמד בכיר של מבצע העבירה

לרוב, עברייני צווארון לבן הינם בעלי ידע, תחכום ואף יכולת לניצול משאבים (פרטיים וציבוריים) בעלי מעמד בכיר באותם ארגונים. אדם נעדר אמצעים לא יוכל לבצע עבירות בינלאומיות של העלמת מס, הלבנות הון וכו׳ – מדובר באנשים בעלי הון, משאבים, כוח וקירבה למקבלי ההחלטות.

כאמור, עבירות צווארון לבן נעשות ע"י בעלי תפקידים בכירים בגופים ציבוריים ופרטיים, אנשים פרטיים, אנשי ציבור וכו'. בשל מעמדם הגבוה, עמדתם ותפקידם, באפשרותם לנצל משאבים פרטיים וציבוריים, לתועלתם האישית.

תחכום גבוה

לרוב, עבירות צווארון לבן הן עבירות המצריכות הבנה כלכלית, פיננסית, מנהלית, ציבורית – היכולת של אותו גורם להבין את המערכת בה הוא פועל וכן את האנשים הפועלים באותה מערכת, יחסי הכוחות וכו', מביאים לביצוע עבירה בתחכום רב יותר, אשר מקשה אף יותר על גילויה על ידי רשויות אכיפת החוק.

אותו מבצע עבירה אשר מעלים הכנסות, עושה זאת לרוב, תוך היעזרות בבעלי מקצוע, כגון מנהלי כספים, אנשי פנים, עורכי דין ורואי חשבון. על מנת להקשות על רשויות וגופים אשר לא תמיד יצליחו לזהות את ביצוע העבירה או עבירות, שכן מדובר בשימוש במספר רב של גופים או תאגידים, שחלקם לדוגמה כלל לא רשומים במדינת ישראל ולכך מצטרפים גורמים נוספים הדורשים כאמור, תחכום רב בביצוע העבירה.

עבירות צווארון לבן – מבצעי העבירה

פעמים רבות, המדובר באנשים פרטיים, בעלי תפקיד בגופים ציבוריים או פרטיים. גם חברות גדולות שמאחוריהן עומדים אנשים פרטיים, בכירים, כל זאת, על מנת לבצע עבירות פליליות. לדוגמא, עבירות של הגבלים עסקיים, העלמת מיסים, הונאה והרצת מניות, יכולות להתבצע גם על-ידי חברות. יש להדגיש, כי גם חברות כאמור, עומדות לדין ומוגש כנגדם כתב אישום ואף עשויות להיקנס בקנסות כספיים כבדים. יחד עם החברות, עומדים לדין הן מבצעי העבירה בפועל והן מנהלים האחראים באחריות מנהלית לחובות החברה.

עבירות צווארון לבן – הנפגעים וסוג הנזק

עבירות צווארון לבן לרוב אינן פוגעות באנשים ספציפיים, אלא בציבור או במשאב ציבורי. אדם אשר במשך שנים מעלים הכנסות מהמדינה, אינו פוגע בפלוני או באלמוני, אלא בקופת המדינה ובכך, בכלל הציבור – המדובר בפגיעה כלכלית. לדוגמה, כאשר שני גופים מתחרים, באותו התחום, פועלים כדי ליצור "קרטל", ובכך לשמור, שלא כחוק, על רמת מחירים גבוהה, הפגיעה אינה באדם מסוים, כי אם פגיעה כלכלית, והנפגעים הם  הציבור הרחב.

עבירות צווארון לבן – משך החקירה

עבירות צווארון לבן, מעצם טיבן ורמת התחכום הגבוהה שבביצוען, מצריכות את גורמי החקירה לבצע הליכי חקירה ובירור זמן רב וממושך, איסוף ראיות במדינות שונות בעולם, וכו׳. חקירות צווארון לבן נערכות, לא פעם, במשך שנים רבות ואף יכולות לכלול גם חקירות במדינות זרות, שילוב של גופי חקירה ממדינות שונות, הפעלת אמצעי חקירה מיוחדים כגון: האזנות סתר ומעקבים אחר חשודים, בין מדינות. הלכה למעשה, גם ההליכים המשפטיים בעבירות צווארון לבן נמשכים תקופה ארוכה, משום שהם כוללים חומרי חקירה רבים ובדרך כלל, אינם מתייחסים למסוכנות מיוחדת של הנאשמים.

עבירות צווארון לבן – סוגי עבירות

התחום המשפטי של צווארון לבן כולל עבירות מסוגים שונים. חשוב לציין, כי ישנן גם עבירות צווארון לבן, שעשויות להיעשות על-ידי מבצע פשוט ולא מתוחכם. בדוגמאות הבאות נציג מספר סוגים של עבירות, שלרוב מזוהות עם המונח "עבירות צווארון לבן".

עבירות צווארון לבן יכולות לבוא לידי ביטוי במספר עבירות, הנעשות בניגוד לחוקים רבים ולפיכך, החקירה על עבירות אלה בדרך כלל משותפת לכמה גופי חקירה, להלן מספר דוגמאות:

  • עבירות על חוק ההגבלים העסקיים

חוק ההגבלים העסקיים, תשמ"ח-1988, קובע הסדרים למונופולין ומיזוג חברות. זאת, כדי למנוע סיטואציה שבה גוף אחד ישלוט על תחום או שוק מסוים, ידאג לרמת מחירים גבוהה ובכך יפגע הציבור בכללותו.

חוק ההגבלים העסקיים, קובע גם מגוון רב של עבירות פליליות, הקבועות בסעיף 47 לחוק ההגבלים העסקיים, כדלקמן:

הסדר כובל – הוא הסדר הנעשה בין בני אדם המנהלים עסקים, לפיו אחד הצדדים לפחות מגביל עצמו באופן העלול למנוע או להפחית את התחרות בעסקים בינו לבין הצדדים האחרים להסדר או בינו לבין אדם שאינו צד להסדר. העונש הקבוע למבצע העבירה הוא 3 שנות מאסר או קנס ואם מדובר בתאגיד – כפל קנס.

ניצול לרעה של מעמד – בעל מונופול אשר מנצל לרעה את מעמדו בשוק או בגוף מסוים, כדי לפגוע בתחרות העסקית או בציבור, בניגוד להוראות חוק ההגבלים העסקיים. העונש הקבוע למבצע העבירה הוא 3 שנות מאסר או קנס ואם מדובר בתאגיד – כפל קנס.

בנוסף, סעיף 47 לחוק ההגבלים העסקיים קובע, כי עבירות הנעשות בנסיבות מחמירות, כגון: ניצול מעמד, פרק הזמן בו התבצעה העבירה, כאשר נגרם נזק גדול לציבור וכן כאשר טובת ההנאה שהפיק הנאשם רבה, אזי העונש הוא 5 שנות מאסר.

  • עבירות על פקודת מס הכנסה

לא מדובר רק בעבירות מס טכניות של אי דיווח במועד. לרוב, מדובר בעבירות מורכבות יותר, בין היתר, תכנוני מס אגרסיביים תוך שימוש במניפולציות חשבונאיות, ואף תוך שימוש בחברות במדינות זרות ובמגוון אנשי מקצוע לשם כך.

על פי סעיף 216 לפקודת מס הכנסה – ישנן שורה של עבירות הנכללות תחת הכותרת עבירות מס – בין היתר, אי ניהול של ספרי חשבונות, הסתרה או השמדה של מסמכים בעלי ערך לעניין השומה, היעדר דיווח על פעולות המחייבות דיווח ועוד.

לדוגמא, אדם אשר פותח עסק ללא דיווח למס הכנסה עובר עבירה פלילית בהתאם לפקודת מס הכנסה, העונש בצידה עד שלוש שנות מאסר בפועל ואף קנס בשיעור גבוה. אומנם, עבירה זו יכולה להיעשות בקלות ע"י כל אדם, אך ניהול עסק לא מדווח יכול להיעשות גם בדרכים מתוחכמות, תוך ניצול עסקים לגיטימיים או הסתתרות מאחורי אחרים לניהול אותו העסק.

סעיף 220 לפקודת מס הכנסה קובע כי מי שמבצע עבירה שעניינה הוא סיוע לאחר, או סיוע עצמי להתחמקות מתשלום מס, תוך כדי: מתן תשובה כוזבת, מתן תשובה כוזבת בתצהיר הון, שימוש בדרכי מרמה, צפוי לעונש מאסר של עד 7 שנים.

  • עבירות על חוק מס ערך מוסף

חוק מע"מ כולל מספר עבירות שכיחות, שגם הן מוכרות בתור עבירות צווארון לבן. עבירות אלו קבועות בסעיף 117 לחוק מס ערך מוסף, כך לדוגמה:

עבירות בגין הוצאת חשבונית שלא כחוק – למשל, הוצאה של חשבונית על ידי אדם שלא זכאי לעשות כן, או לחלופין הוצאת חשבונית פיקטיבית. אומנם, הוצאה של חשבונית שלא כחוק יכולה להיעשות על-ידי כל אדם, אך כאשר מדובר בהתארגנות אשר לא נוגעת אך ורק להוצאת חשבוניות פיקטיביות, אלא למעשים נוספים שתכליתם להעלים מיסים, אזי כבר מדובר בתחכום המאפיין עבירות צווארון לבן.

עבירות השתמטות מתשלום מע"מ – עבירות מרמה והונאה הנעשות בכוונה להשתמט מתשלום מס ערך מוסף. עבירות מטריאליות על סעיף 117, כגון עבירות של מסירת ידיעה כוזבת לנציג הממונה על גביית מס, הוצאות חשבוניות כוזבות וניכוי מס ללא הוצאת אסמכתא. כל אלו עבירות חמורות מאוד, שהעונש בגינן עומד על 7 שנות מאסר.

עבירות לפי חוק מיסוי מקרקעין – גם בהתאם לחוק מיסוי מקרקעין, ישנן עבירות פליליות. למשל: השמדת מסמכים הנוגעים לעסקת מקרקעין (שנת מאסר), מסירת מידע או הצהרה כוזבת לרשות (עבירה שדינה שנתיים מאסר), עבירות המתייחסות להתחמקות מתשלום מס (כגון: דיווח כוזב, שימוש בדרכי מרמה והונאה וכו'). כל אלו הן עבירות שהעונש בגינן 7 שנות מאסר.

  • עבירת השוחד

על פי סעיף 290 לחוק העונשין – כל עובד ציבור לרבות עובד תאגיד אשר מספק שירות לציבור ולוקח שוחד תמורת פעולה הקשורה בתפקידו עובר עבירה אשר העונש בצידה עשר שנות מאסר או תשלום קנס. חומרת העבירה נגזרת משווי ההנאה אותה השיג או התכוון להשיג מבצע העבירה, כמו כן גובה הקנס יגדל במקרה בו מדובר בתאגיד.

 

מתן שוחד – על פי סעיף 291 לחוק העונשין: אדם הנותן שוחד לעובד ציבור או לעובד תאגיד מתוך מטרה לקבל טובת הנאה הקשורה בתפקידו עובר עבירה אשר העונש בצידה שבע שנות מאסר או תשלום קנס.

 

  • קבלת דבר במרמה

עבירת קבלת דבר במרמה מוגדרת בסעיף 415 לחוק העונשין.

"המקבל דבר במרמה, דינו – מאסר שלוש שנים, ואם נעברה העבירה בנסיבות מחמירות, דינו – מאסר חמש שנים".

המדובר בעבירה תוצאתית, הכוללת מספר רכיבים. הפעולה שבבסיס העבירה הינה "קבלת דבר" – מדובר בקבלה פיזית של חפץ מטלטל או זכייה בדבר שאינו מוחשי בעקבות הצגת טענה כוזבת. ההגדרה הקבועה בחוק ל"דבר" היא רחבה וכוללת מקרקעין, מיטלטלין, זכות וטובת הנאה.

אין הכרח כי ה- "דבר" יהיה כספי. "דבר" יכול להיות הישג או יתרון שלא נובע רק מאינטרס כלכלי רכושי. כמו כן, מרכז הכובד בעבירה זו הוא בקבלת דבר באמצעות טענה כוזבת, או הישג למרמה. אין הכרח כי למרומה יגרם חסר כלשהו, בין אם כלכלי ובין אם נפשי.

  • רישום כוזב במסמכי תאגיד

על פי סעיף 423 לחוק העונשין: כאשר מנהל, מייסד, פקיד או חבר בתאגיד נמנע מרישום פרטים אותם יש לרשום בתאגיד, מתוך כוונה לרמות, הדבר מהווה עבירה ודינו של אדם המפר זאת הוא חמש שנות מאסר.

ישנן עבירות נוספות אשר נכללות תחת כותרת זו כמו עבירות עושק בו נעשה ניצול של מצוקה או חולשה של הזולת, עבירות לפי חוק ניירות ערך ועוד.

  • זיוף בידי עובד ציבור

סעיף 421 לחוק העונשין  קובע עונשין בגין עבירות שביצע עובד ציבור, במסגרת תפקידו –

"עובד הציבור המזייף מסמך שהוא ממונה על עשייתו או על שמירתו, או שיש לו גישה אליו בתוקף תפקידו, דינו – מאסר שלוש שנים עם או בלי קנס; עשה כן בכוונה לקבל דבר, דינו – מאסר חמש שנים עם או בלי קנס; קיבל דבר באמצעות מסמך מזוייף כאמור, דינו – מאסר שבע שנים עם או בלי קנס."

כאמור, עובד ציבור שאמון על עשיית מסמך או שמירה או עריכה של מסמך, או עובד שיש לו גישה למסמך מסוים מתוקף תפקידו, דינו עונש מאסר של 3 שנים. במידה והעבירה בוצעה בכוונה לקבל טובת הנאה, העונש עולה ועומד על 5 שנות מאסר. ואם קיבל דבר באמצעות מסמך מזוייף, העונש עולה ועומד על 7 שנות מאסר.

  • עבירות הלבנת הון

הלבנת הון הינה עשיית פעולה בהון אשר נצבר בדרכים לא חוקיות במטרה להטמיע את אותו ההון, שמקורו בפעילות עבריינית ברכוש הנושא אופי חוקי, ובכך להסוות את מקורו הבלתי חוקי של הרכוש והצגתו כאילו נצבר באמצעים כשרים וחוקיים.

חוק איסור הלבנת הון נחקק בשנת 2000 מתוך מטרה להיאבק בפשיעה המאורגנת. מטרתו של המחוקק הייתה למנוע את יצירת הרווח הכספי ומקור המימון לארגוני פשיעה ועבריינות ובכך ליצור הרתעה ולבטל תמריצים כלכליים לעבור עבירות.

 

החוק מגדיר בתוספת הראשונה לחוק מהן העבירות שייחשבו כעבירות מקור אשר על פירותיהן יחולו הוראות סעיף 2 לחוק איסור הלבנת הון, וקובע שורה ארוכה של עבירות פליליות ועבירות בעלות אופי מסחרי אשר הינן עבירות מקור:

עבירות שוחד, הימורים, סחר בסמים, סחר בלתי חוקי בנשק, עבירות של מכירה והפצה של חומר תועבה, עבירות שוחד, עבירות מע”מ – כגון הוצאת חשבוניות מס פיקטיביות שנעברו בנסיבות מחמירות, עבירות על חוק ניירות ערך – כגון שימוש במידע פנים והרצת מניות, עבירות הקשורות להפרת זכויות יוצרים וכן עבירות נוספות. יש לציין כי רשימה זו הינה רשימה חלקית ולא ממצה של כל העבירות המצויות בתוספת הראשונה לחוק איסור הלבנת הון, אשר ניתן להגדירן כעבירות מקור.

גם עבירות שבוצעו מחוץ לגבולות מדינת ישראל ומהוות עבירה לפי דיני אותה מדינה שם בוצעו העבירות יאפשרו להאשים אדם בהלבנת הון, בעבירה לפי דיני מדינת ישראל וזאת למרות שהעבירה כלל לא בוצעה במדינת ישראל וזאת, לפי סעיף 2 (ב) לחוק איסור הלבנת הון.

סעיף זה נועד לעזור לרשויות התביעה להתגבר על קשיים בהוכחת עבירה שבוצעה בחו”ל בבית משפט בישראל וזאת משום שלרוב עבירות פיננסיות מתוחכמות וקשות להוכחה.

לסיכום – עבירות צווארון לבן

עבירות צווארון לבן הן עבירות המצריכות ידע, תחכום, ניצול משאבים והבנת הסביבה. לרוב, הן נעשות ע"י בעלי תפקידים בכירים וכן בעלי גישה לאורגנים, מקורות ולמקבלי החלטות. בדרך כלל, עבירות צווארון לבן אינן פוגעות באדם ספציפי, אלא בציבור בכללותו, במיוחד באמון הציבור ובפן הפיננסי. הענישה בעבירות הצווארון הלבן היא מחמיר, לרוב מדובר בתיקים בעלי תהודה תקשורתית רבה.

ייצוג בעבירות צווארון לבן

פירמת עורכי הדין רן-תירוש ושות׳, מתמחה שנים רבות בייצוג בכירים ואישי ציבור, חברות ואנשים פרטיים, בעבירות צווארון לבן ועבירות כלכליות, במשרד מחלקת מיסוי ישראלי ובינלאומי ומייצגים באופן שוטף בהליכים פליליים, מנהליים ואזרחיים.

למשרד מומחיות בייצוג נחקרים, חשודים ונאשמים בתיקי צווארון לבן, החל משלב החקירה, אשר הינו שלב קריטי בהגנה על נחקרים וחשודים וכלה בניהול הליכים משפטיים, בכל שלבי ההליך הפלילי, בתיקים מורכבים בעלי תהודה תקשורתית.

אם נעצרתם בחשד לעבירות צווארון לבן או שאתם עומדים לקראת חקירה משטרתית בגין עבירה או עבירות צווארון לבן, חשוב מאוד לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין פלילי, בעל ניסיון בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות צווארון לבן.

חשוב לזכור, כי הזכות להיפגש ולהיוועץ בעורך דין בשלב החקירה והמעצר היא זכות בסיסית וחשובה ביותר, עורך דין אשר יקפיד לשמור על זכויותיך כנחקר/כעצור, יש בידיו לאזן את הפערים ביחסי הכוחות אל מול רשויות החקירה ובעיקר, על מנת למנוע טעויות אשר עלולות להטות את הכף ולגבות מהחשוד או הנחקר מחיר כבד ביותר בעתיד.

עורך דין אלעד רן עבד כתובע במשרד המשפטים – פרקליטות מחוז מרכז, כתובע במשטרת ישראל וכן כעורך דין במחלקת המיסים בפירמת רו״ח קסלמן וקסלמן (Price Waterhouse Coopers) במהלך עבודתו למד לימודי ראיית חשבון באוניברסיטת בר אילן, והינו בעל ידע וניסיון משפטי וחשבונאי כאחד. בשנות עבודתו כעורך דין, צבר ניסיון משפטי רב בייעוץ וייצוג לקוחותיו מול רשויות התביעה, בהם הפרקליטות וכן גופי חקירה שונים במדינת ישראל. משרדנו מייצג ביסודיות ובדיסקרטיות רואי חשבון, עורכי דין, אנשי עסקים, אנשי ציבור, שרים, ראשי ערים, חברי כנסת, עובדי מדינה בפני רשויות המס בהליכים אזרחיים ופליליים. בכולם, תוך הקפדה על ייצוג משפטי ברמה הגבוהה ביותר ותוך מלחמה עיקשת על זכויות לקוחותיו. עורך דין אלעד רן מרצה בדיני מיסים ובתחומי המשפט הפלילי בפורומים שונים, בפני עורכי דין ורואי חשבון.

לפניה למשרד רן-תירוש ושות׳

טלפון: 03-7773333

פקס: 03-7773322

דואר אלקטרוני: [email protected]

אתר אינטרנט :רן – תירוש ושות

פרופיל BdiCode : רן – תירוש ושות', עורכי דין